Review: Star Trek (2009)

Door Luuk1983 op dinsdag 9 juni 2009 11:13 - Reacties (13)
Categorie: Films, Views: 2.934

Ondanks dat ik pas 26 ben (in dubbele zin: ik ben het net omdat ik een paar dagen geleden jarig ben geweest, maar ook in absolute zin van pas het 27e jaar van me leven ;)) ben ik toch al een behoorlijke tijd een fan van Star Trek. Ik ben dan te jong om met The Original Series opgegroeid te zijn, voor mij begon het met The Next Generation. Mijn eerste videoband was van de 7e Star Trek film: Generations. Die film is uit 1994, dus ik ben al minstens 14 a 15 jaar fan. Sindsdien heb ik eigenlijk alles van Star Trek gezien en heb ik alle series op DVD.

Maar ook ik zag in dat Star Trek stervende was. Star Trek Insurrection en Star Trek Nemesis waren draken van films en het was jammer om te zien dat Star Trek: Enterprise geannuleerd werd. Ik vind Enterprise, zeker het 3e en 4e seizoen helemaal niet zo slecht.

Toen ik hoorde dat Star Trek 11 ging komen was ik uiteraard verrast en uiteraard erg blij. Alleen toen bleek dat het hier over 'Kirk in zijn jonge jaren' zou gaan baalde ik als een stekker. Hoewel ik de originele serie best geinig vind, vind ik het absoluut niet meer van deze tijd. Sowieso vind ik het universum van The Next Generation veel gaver, met stoerdere schepen en gave technologie. Ik had al visioenen dat ze allerlei oude meuk uit de originele serie in een film zouden stoppen die alleen de die-hard fans zouden gaan zien. Gelukkig bleek daar helemaal niks van waar!!

Star Trek is terug, en hoe! Mijn angsten zijn gelukkig geen waarheid geworden. Deze film is eigenlijk gewoon een re-imagining van Star Trek zoals we het kennen. Aangepast aan de moderne tijd. Want laten we eerlijk wezen, niemand, behalve vastgeroeste fans zitten te wachten om jaren 60 kleurtjes, een kartonnen brug in hippie-style en ouderwetse kapsels. Nee, Star Trek heeft altijd meer gedraaid om de boodschap en niet zozeer de setting. Er is een hoop veranderd.

Ik wil niet persé zeggen dat alles even geslaagd is. De brug van de Enterprise wordt ook wel eens spottend de iBridge genoemd. Het heeft veel wit met fel licht in combinatie met vooral schermen met blauwe tinten. Toch werkt deze brug naar mijn mening verassend goed in de film. Ik was in het begin ook niet helemaal kapot van de vrijgegeven foto's, maar eenmaal in de film merk je daar weinig van.
Engineering is nogal reden voor controversie. Engineering ziet eruit als de motorruimte van bijvoorbeeld de titanic. Overal lopen buizen in een grote open ruimte waar ook stoom en vocht aanwezig zijn. Deze shots zijn opgenomen in een brouwerij, dus alles ziet er behoorlijk industrieel aan. Ook hier kan ik nog wel mee leven, maar het lijkt me voor Scotty alleen niet echt prettig werken in zo'n omgeving ;)
De Enterprise zelf is vertrouwd, maar toch ook weer anders. Het lijkt nog het meest op een mix tussen de NCC-1701 en de NCC-1701-A, met elementen van allebei. Ook hier was ik niet echt te spreken over de eerste foto's die vrijkwamen, maar het schip werkt verassend goed in de film. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik toch wat moeite heb om in het schip de Enterprise te zien zoals ik deze ken. De nacelles zijn mijn grootste punt van kritiek. Deze zijn te dik en de voorkant van de nacelles zijn blauw. Deze hadden gewoon rood moeten zijn, zoals het altijd geweest is. Maar goed, dat is vooral muggenziften, het schip ziet er verder prima uit.
De uniformen hebben wel een sterke knipoog naar de uniformen uit de originele serie. De kleuren en insignes zijn identiek. Uiteraard zijn de nuances wat anders en wat moderner. De vrouwen hebben echter nog steeds behoorlijk korte rokjes. Een typische keuze, aangezien de film is bijna alle facetten modern wil zijn. Van de ene kant kan ik het waarderen dat originele dingen behouden blijven, maar toch had het beter gekund.

Anyway, het verhaal is redelijk duidelijk. Ik zou iedereen willen aanraden de Star Trek: Countdown comics ergens vandaan te halen en deze eerste te lezen. Dit zijn officiele strips die het verhaal vertellen wat er vooraf gaat aan dit verhaal. Ik zal in het kort vertellen hoe dit gaat en wat in essentie de basis is van deze film:

In de 24e eeuw (The Next Generation tijdperk) vind er een ramp met een supernova plaats waardoor de planeet Romulus bedreigd wordt. Spock beloofd te helpen door een zwart gat te creeeren bij de supernova om deze te neutraliseren en zo de bedreiging van Romulus teniet te doen. Om een zwart gat te creeeren hebben de vulcans 'red matter' uitgevonden: een behoorlijk experimenteel en gewaagd goedje. Hulp komt echter te laat en Romulus is vernietigd. Nero, een romulaanse mijner, is nogal pissed op Spock en zweert wraak. Spock krijgt het uiteindelijk voor elkaar om de supernova te neutraliseren met een zwart gat, maar wordt op dat moment aangevallen door Nero. Samen worden de schepen het zwarte gat ingetrokken om in de 23e eeuw terecht te komen en wel op het moment dat James T Kirk geboren gaat worden.

Het mag duidelijk wezen dat een wraaklustige Romulan met een ruimteschip van enkele kilometers lang en met wapens en schilden van ruim honderd jaar in de toekomst niet veel goeds betekent. Op het moment dat Nero in de 23e eeuw aankomt komt hij oog in oog te staan met de U.S.S. Kelvin. Zonder pardon krijgt de Kelvin meteen een zware aanval te voorduren. De ouders van James T Kirk bevinden zich op dit schip. Als de kapitein van de Kelvin vermoord wordt, neemt George Kirk (de vaker van James Kirk) het commando over. In de 12 minuten dat hij kapitein is redt hij het leven van 800 bemanningsleden, waaronder die van zijn vrouw en de net geboren Kirk. Vervolgens offert hij zichzelf op.

Met de aanval op de U.S.S. Kelvin en de dood van George Kirk heeft Nero de geschiedenis al veranderd. Vanaf dat moment bestaat de geschiedenis zoals wij die kennen van alle andere Star Trek films en series niet meer, of zoals in de film aangegeven wordt: in een alternatieve tijdlijn. Dit is behoorlijk slim. De schrijvers zijn niet meer afhankelijk van 'canon' en bijbehorende beperkingen, waardoor ze originele verhalen kunnen gaan schrijven. En daarmee pakken ze film uit. 1 van de ergste gebeurtenissen uit de film was niet mogelijk geweest in het bestaande universum. In meerdere opzichten hebben we aan het einde van de film te maken met een alternatief universum. Om alles aan elkaar te lijmen en de transitie tussen oud- en nieuw soepel te laten verlopen hebben we naast Nero dus ook Spock uit de 24e eeuw die in de 23e eeuw terecht is gekomen.

Een alternatief universum, her-ontworpen spullen en nieuwe acteurs. Kan het eigenlijk nog wel Star Trek noemen? Nou, volmondig 'ja'.
Het verhaal is eigenlijk niet over Nero, maar over de personages die we allemaal kennen. Een aantal acteurs is prima gecast. Ze zijn overduidelijk de karakters die we kunnen, maar toch net wat anders. En met 'anders' bedoel ik absoluut niet persé 'slechter'. Chris Pine is een prima Kirk, die in de situatie zit dat hij zijn vader kwijtgeraakt is en daardoor ook de weg kwijt is. Zachery Quinto is een prima en geloofwaardige Spock die naast logica prima in staat is om emoties weer te geven. Hij geeft het innerlijke conflict tussen menselijkheid en zijn emotieloze vulcan achtergrond prima weer. De Spock die wij kennen uit de series was deze fase tegen die tijd al voorbij. Karl Urban als Bones is degene die nog het meest lijkt op het orginele personage zoals deze door DeForest Kelley gespeeld werd. De overige personages komen minder goed uit de verf. Uhura is wel aardig en beduidend een sterker vrouw dan we gewend zijn. Sulu en Chekov vind ik niet zo heel goed. Scotty is voor de comic relieve. Hoewel ik vind dat Simon Pegg een prima Scotty is, zou ik 'm graag in de volgende film ook wat serieuze bezig zien.

Er zitten een hoop verwijzingen in deze film die de echte fan meteen zal oppikken. Tot de jonge Spock die 'fascinating' zegt, tot de tribble die Scotty in zijn werkplaats heeft en nog veel meer. Ook het optreden van Leonard Nimoy voegt veel aan de film toe.

Het is qua special effects duidelijk dat deze film een hoog budget gehad heeft. Alle special effects zijn geloofwaardig. De enterprise ziet er, net als andere starships, enorm groot uit. Ook de overgang van een shot op de brug waarbij de camera het raam uitvliegt en rond het schip gaat draaien ziet er naadloos uit.

Valt er niets op de film aan te merken? Ja natuurlijk wel. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar zoals ik al zei, het gaat vooral over de personages en dat maakt een hele hoop goed. De snelheid waarmee iedereen op z'n plek komt en de snelheid van promoveren is zelfs voor de grote James T. Kirk ongeloofwaardig.

Al met al is dit een geslaagde science-fiction actiefilm geworden die de essentie van Star Trek behoudt. Niet iedereen zal tevreden zijn en er zijn best wel wat design keuzes waar wat op aan te merken valt. Het grootste gedeelte van de acteurs zijn goed gecast, een paar acteurs vind ik tot nu toe minder. Ook voor de nieuwe fan, of de mensen die Star Trek nooit gezien hebben is dit een prima film, mits je IETS met science fiction hebt. Voorkennis is niet nodig. Ik wacht ongeduldig op Star Trek 12 in ieder geval!

Volgende: Een hoop verstand kwijt 07-'09 Een hoop verstand kwijt
Volgende: MIjn huis is opgeleverd! 04-'09 MIjn huis is opgeleverd!