OnLive: werkt het?

Door Luuk1983 op woensdag 6 oktober 2010 20:06 - Reacties (14)
Categorie: -, Views: 3.292

OnLive is een dienst waarmee je met slechts matige hardware toch de nieuwste spellen kan spelen. De beelden van het spel worden door de servers van OnLive gerendered en naar de client gestuurd. Het klinkt veelbelovend en interessant, maar werkt het ook echt? Ik was in de gelegenheid om OnLive eens aan een test te onderwerpen.

Introductie OnLive
OnLive is een Amerikaans bedrijf dat mensen met bescheiden computers in staat wilt stellen om de nieuwste spellen te kunnen spelen. Ze hebben hierbij een techniek ontwikkeld waarbij de computer van de speler gedegradeerd wordt tot een veredelde thin-client. Het renderen van de beelden en het verwerken van de input wordt door de servers van OnLive gedaan. De gerenderde beelden worden vervolgens in een stream naar de client gestuurd. De computer van de speler hoeft alleen maar snel genoeg te zijn op de stream op het scherm weer te geven en moet beschikken over een fatsoenlijke internetverbinding.

De aanbevolen systeemeisen zijn nog steeds zeer bescheiden:
  • Internet Connection: 5 Mbps, wired connection
  • Operating System: Windows® 7 or Vista (32 or 64-bit) or XP (32-bit)
  • Mac® OS X 10.6 or later
  • Computer: Dual-core PCs, all Intel-based Macs
  • Screen Resolution: 1280x720
De minimale systeemeisen liggen nog een stuk lager. Voor de compleetheid wil ik mijn specificaties vermelden. Hoewel mijn hardware niet echt als 'gering' bestempeld kan worden zou dat niks af moeten doen aan het testen van OnLive:
  • Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.1GHz
  • Windows Vista Ultimate 64-bit
  • Kingston 4GB PC6400
  • NVIDIA GeForce GTX275
  • 50Mbit / 50Mbit fiber internetverbinding
De vraag rijst of het werkbaar is om alles via internet te moeten versturen. Immers, als je je muis beweegt moet dit doorgegeven worden aan de server van OnLive, die moet de input verwerken en beelden coderen en terug sturen. De ping/lag is hierbij van essentieel belang.

Aanmelden en installeren
In eerste instantie kon ik mij niet aanmelden voor OnLive: het is immers een dienst die alleen in Amerika beschikbaar is. En omdat het de bedoeling was dat je een maandbedrag moest gaan betalen kon ik op een gegeven moment niet verder. Ik was begonnen met de registratie, maar zodra creditcard gegevens en een Amerikaanse 'state' en Amerikaans 'zipcode' verplicht ingevuld moeten worden ging het feest niet door: ik mocht mijn Nederlandse gegevens niet invullen. Ik heb toen maar besloten om het te laten zitten.

Echter, ik heb recent een mail gekregen waarin staat dat ik een actief account heb aangemaakt. De betalingspolicy is in de tussentijd zo veranderd dat de maandelijks bijdrage is komen te vervallen. Ik kon nu inloggen met mijn aangemaakte account zonder betalingsgegevens. Ik kan dan wel geen spellen kopen, maar wel testen.

Al eerste moet de client gedownload worden. Deze is niet overdreven groot en installatie is een fluitje van een cent. De client kan vervolgens via de browser of via de desktop gestart worden.

Opstarten en menu
Na het inloggen kreeg ik meteen een performance warning.

OnLive warning

Dit kan kloppen: de servers staan immers in Amerika. Veel Nederlanders krijgen de melding dat de ping TE hoog is om verder te gaan, maar omdat ik Fiber to home heb lijkt het erop dat OnLive de ping nog steeds erg hoog vind, maar niet hoog genoeg om niet door te mogen gaan.

Hoofdmenu OnLive

Vervolgens krijg je een aardig vormgegeven menu te zien. Het belangrijkste is in eerste instantie de 'market'. Hier kan je alle spellen vinden die de dienst op dit moment aanbiedt. Je kan door de spellen heen scrollen en de details en betalingsgegevens bekijken. Spellen je eventueel gekocht hebt komen onder 'My Games' terug.

OnLive Market

Zoals eerder aangegeven zijn de maandelijkse kosten voor de dienst komen te vervallen. Op dit moment kan ik gratis alle spellen tot 30 minuten proberen (wat genoeg is voor deze blog ;)). Afhankelijk van het spel heb je twee opties. Optie één is een full access pas van een bepaald aantal dagen, in de meeste gevallen 3 of 5. Je mag het spel dan onbeperkt voor het gekozen aantal dagen spelen. Dit is te vergelijken met een soort huur. Optie twee is het spel te 'kopen'. Je kunt het spel dan altijd spelen zolang het beschikbaar is. De prijzen lopen over het algemeen van een paar dollar voor een 3 dagen pas tot 30 dollar voor een heel spel.

Assassins Creed 2

Spelen
Na het kiezen van een spel wordt er verbinding gemaakt met de stream. Hier komt meteen de kracht van het systeem naar boven: je hoeft niks te installeren. Na een seconde of 10 begint het spel, inclusief introductie filmjes, copyright meldingen en alles wat je normaal ook zou zien. En het mooie is: in fullscreen modus zie je eigenlijk niet dat je op een stream zit te spelen. Ik zie wel dat de resolutie niet exact de native resolutie van mijn monitor is, maar onscherp is het allerminst.

Is het spel eenmaal in het menu beland dan kan je alle menuopties gewoon aanklikken zoals je gewend bent. De menu's reageren exact zoals een stand-alone spel dat zou doen. Het is wel te zien dat sommige spellen lichtelijk aangepast zijn voor OnLive. In plaats van 'Exit to Windows' zie je regelmatig bijvoorbeeld 'Exit to OnLive' en bij de spellen die ik geprobeerd heb waren de instellingen voor bijvoorbeeld resolutie niet beschikbaar.

Tijd om te gaan spelen. Ik heb Assasins Creed II en Red Faction: Guerilla geprobeerd. Hier kan je meteen één van de nadelen van het systeem merken: door de (logische) lag reageert het poppetje op het scherm niet direct op de invoer van de muis. Voordat de beweging van de muis zichtbaar is op het scherm zijn er al een hoop IP pakketjes heen en weer geweest naar Amerika. Ondanks de vertraging beweegt alles wel soepel. De 'framerate' (voor zover je daarover kan spreken in een stream) ligt ruim boven wat ik speelbaar vind in een FPS. Ook heb ik nagenoeg geen compression artifacts gezien. Heel af en toe bij een hoog contrast heb je wel een een paar blokjes, maar eigenlijk is het verwaarloosbaar. Na een tijdje was ik overigens behoorlijk gewend aan de 'input lag' en kon ik best aardig spelen. Alleen tegelijk zelf rennen en vervolgens een bewegend doelwit raken is wat teveel van het goede.

Assassins Creed ingame
Klikbaar voor grotere versie op 1680 x 1050

Met een netwerk monitoringtool kon ik zien dat de bandbreedte van de stream maximaal zo rond de 750 kB/sec lag. Dat valt dus erg mee. Een donker scherm met alleen tekst was goed voor 80 kB/sec

Het is niet allemaal koek en ei
Het systeem heeft wel een paar fundamentele nadelen. Je bent volledig afhankelijk van OnLive. Aangezien je amper content op je eigen PC hebt staan ben je afhankelijk van de stream. Ten eerste moet OnLive zelf voldoende bandbreedte hebben om je een ononderbroken stream te kunnen voorschotelen. Ik heb al een keer 'connection difficulties' gehad, waarbij dikke artifacts in de stream zichtbaar zijn. Ik bedoel daarmee dus geen compression artifacts, zoals ik vorige paragraaf bedoelde. Ten tweede met OnLive genoeg rendering capaciteit hebben om de 3D beelden te kunnen renderen. Indien het heel druk zou worden op OnLive zou dat kunnen betekenen dat je een lagere framerate krijgt.

OnLive is zelf compleet verantwoordelijk voor deze twee nadelen. Als zij hun zaken goed op orde hebben zou dit geen probleem hoeven te zijn. Het derde nadeel is dat als je internetverbinding het niet doet, dat je dan gewoon niet kan spelen. Bij een platform als Steam kan je nog je login credentials laten onthouden zodat je je spellen offline kan spelen. Bij dit systeem is dat logischerwijs niet mogelijk.

Conclusie
Ik zie zeker potentie in dit systeem. Het gemak waarmee je je aanmeld en het feit dat je spellen even snel kan testen zonder eerst een paar gigabyte te hoeven downloaden is erg makkelijk. Het beeld zag er verrassend goed uit, de framerate was goed en de besturing werkt prima, alleen te traag. Dit is te wijten aan de lag die je krijgt als de servers in Amerika staan. Mocht de lag dermate verbeterd worden door bijvoorbeeld de servers in Nederland te zetten, dan denk ik dat dit goed kan werken.

Je bent echter wel volledig afhankelijk van je internetverbinding en van OnLive. Die laatste moeten hun zaakjes goed op orde hebben om deze dienst goed aan te kunnen bieden.

Ik heb eerlijk gezegd nog geen mening over het prijsmodel, maar ik denk dat vooral de 3 en 5 dagen passes handig zijn. Onbeperkte toegang tot een spel kost onderhand net zoveel als dat het spel in de winkel ligt. Maar uiteraard heb je dan niet het voordeel dat je slechts lichte hardware nodig hebt.

Maar de belofte om mensen met beperkte hardware de nieuwste spellen te laten spelen lijkt OnLive na te komen. ik ben behoorlijk verrast hoe goed het al werkt als de servers in Amerika staan. Ik ga ze in ieder geval volgen en bekijk hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Edit 07-10-2010: Minor adjustments

Volgende: Blu-ray afspelen 10-'10 Blu-ray afspelen
Volgende: Steam install: removable media of verplaatsen 06-'10 Steam install: removable media of verplaatsen

Reacties


Door Tweakers user Sigurdar, woensdag 6 oktober 2010 20:29

Leuk om hier eens een verhaaltje over te zien, ik was al benieuwd hoe dit zou werken in de praktijk. :)

Bedankt!

Door Tweakers user KoffieNT, woensdag 6 oktober 2010 20:30

Aah, een tijd geleden heb ik hier ook wat over gelezen.
Ik heb het zojuist ook even geinstalleerd, de demo van Dirt2 wilde niet opstarten, maar Mafia 2 wel.
Er zit inderdaad een flinke lag in de besturing. Als dat opgelost zou worden zou dit echt een groot iets kunnen zijn.
De graphics zijn natuurlijk niet zo mooi als de Mafia 2 die ik op mijn hdd heb staan, maar het was zeker speelbaar, meer dan speelbaar.

Dit zou een leuke oplossing kunnen zijn voor mijn netbook, maar dat halen we niet met de spec-eisen :P.

Door Tweakers user siddler, woensdag 6 oktober 2010 20:32

Interessante blogpost! Ik had er zelf al eerder over gelezen en het leek me op zich wel handig. Uiteraard had ik wel enige twijfels over de performance, maar dit blijkt dus reuze mee te vallen (in ieder geval in jou geval).
Bedankt dat je even zo'n heldere review hiervan hebt willen schrijven en plaatsen :)
EDIT: heb het zojuist zelf geprobeerd te proberen, helaas te hoge latency

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 oktober 2010 20:38]


Door Tweakers user ZpAz, woensdag 6 oktober 2010 20:53

Ook maar eens proberen, ben bang dat het niet gaat lukken, hier niet echt goed internet. Proberen op een MBP.

Boehoe :'(

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 oktober 2010 20:56]


Door Tweakers user Dymse, woensdag 6 oktober 2010 21:08

hoeveel bandbreedte wordt er gebruik bij een spelsessie van ongeveer een uur ? Wordt er altijd 5 Mbps gebruikt ?

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 oktober 2010 21:13]


Door Tweakers user mzziol, woensdag 6 oktober 2010 21:13

Jammer dat er geen servers in Europa staan! Wat ik nog veel jammerder (als dat een woord is) vind, is dat er geen Linux-client beschikbaar is. Zou dit komen doordat er geen betrouwbare hardwarematige video-decoding voor beschikbaar is*?

*Ja, het is beschikbaar, maar lang niet op alle systemen

Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 6 oktober 2010 21:25

No_Name_Needed schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:08:
hoeveel bandbreedte wordt er gebruik bij een spelsessie van ongeveer een uur ? Wordt er altijd 5 Mbps gebruikt ?
Nee absoluut niet, de stream die ik net gespeeld heb was maximaal 750 kbit/sec. Nou weet ik natuurlijk niet of de kwaliteit teruggeschakeld wordt vanwege de hoge latency. Bij een bijna zwart scherm met tekst was de stream nog maar 80 kbit/sec.

Door Tweakers user SpaceK33z, woensdag 6 oktober 2010 21:37

mzziol schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:13:
Jammer dat er geen servers in Europa staan! Wat ik nog veel jammerder (als dat een woord is) vind, is dat er geen Linux-client beschikbaar is. Zou dit komen doordat er geen betrouwbare hardwarematige video-decoding voor beschikbaar is*?

*Ja, het is beschikbaar, maar lang niet op alle systemen
Dat zou geniaal zijn, als ze zoiets mogelijk zouden maken. Dan zou het ineenkeer heel erg interessant worden.

Door Tweakers user TheMOD, woensdag 6 oktober 2010 21:40

Ik zat er ook al eens naar te kijken, maar het grootste nadeel voor mij iig is dat je alle spellen OPNIEUW moet kopen. Ik heb bijvoorbeeld al een heel aardige collectie spellen, en heb absoluut geen zin om alles dubbel te kopen.

Door Tweakers user Vizzie, woensdag 6 oktober 2010 22:01

TheMOD schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:40:
Ik zat er ook al eens naar te kijken, maar het grootste nadeel voor mij iig is dat je alle spellen OPNIEUW moet kopen. Ik heb bijvoorbeeld al een heel aardige collectie spellen, en heb absoluut geen zin om alles dubbel te kopen.
Waarom moet je je spellen opnieuw kopen? De spellen die je al hebt kan je nu toch spelen? Wat verandert daaraan als je andere spellen via onlive gaat doen?


Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 6 oktober 2010 22:38

Dank u allemaal voor de positieve reacties :) Daar doe ik het voor :)

Door Tweakers user zakkenjongen, woensdag 6 oktober 2010 23:26

Ik heb het net geprobeerd, naar aanleiding van deze blogpost. Ik woon in Limburg en mijn KPN-internet is niks geweldigs, maar ik heb lekker vloeiend unreal tournament 3 kunnen spelen, heerlijk frags gemaakt :) wat mij betreft stap ik over op een laptop als onlive wat groter wordt en er een europese server komt (want om de een of andere reden had ik bij bv AC2 best veel input lag).

Door Tweakers user Orian, donderdag 7 oktober 2010 07:35

Het klinkt steeds interessanter. Hoewel ik normaal niet zo van online aankopen hou lijkt het me zeker leuk om even wat spelletjes 'kort' (demo) te spelen.
Moet ik wel eerst de rij 'gewone' games die hier nog op me ligt te wachten doorspelen :P

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)